Header Cuibul Berzelor
BLOG /

7 decizii prin care proaspetele mame castiga mai mult timp pentru somn

breadcrumb-header
7-decizii-prin-care-proaspetele-mame-castiga-mai-mult-timp-pentru-somn

7 decizii prin care proaspetele mame castiga mai mult timp pentru somn

Postat in de catre Dana Ganja

Părea o conspiraţie universală: în ultimele 2 luni de sarcină, toată lumea te îndemna insistent să dormi cât mai mult. De parcă te-ai fi pregătit să intri în hibernare, nu în noua şi palpitanta ta viaţă de mamă. Nu înţelegeai ce se ascunde în spatele zâmbetului enigmatic al binevoitorilor care te sfătuiau să faci utopice rezerve de odihnă. Dar acum, că-ţi faci şireturi mov din cearcănele personale, înţelegi din plin cum e cu privarea de somn.

ce poŢi face pentru a dormi mai mult cÂnd ai un bebeluŞ

Vestea rea e ca vor trece nişte ani până când o să poţi dormi „ca pe vremuri”. Vestea bună e că poţi câstiga mai multe reprize de somn astfel:

  1. informează-te despre ciclurile naturale de somn ale bebeluşilor – un foarte puternic instinct de supravieţuire îi face pe bebeluşi să doarmă în reprize scurte, de numai 45 de minute. Evident că ţie ritmul acesta ţi se pare criminal, dar dacă stai bine să te gândeşti, dacă bebeluşii din preistorie ar fi dormit buştean, ar fi dispărut demult în burta cine ştie căror prădători şi arborele tău genealogic ar fi fost retezat de la rădăcină
  2. ajustează-ţi aşteptările – filmele cu bebeluşi care dorm îngereşte în camera alăturată, cele mai recente colecţii de pătuţuri pentru copii şi programul de somn şi de muncă al clasei proletare ţi-au indus demult convingerea că micuţii pufăie drăgălaş şi neîntorşi toată noaptea. Realitatea demonstrată ştiinţific e că se trezesc ciclic, că au nevoie de prezenţa şi apropierea fizică liniştitoare a mamei pentru a se simţi suficient de în siguranţă pentru a readormi. Acceptarea acestei stări de fapt te ajută să îţi reglezi aşteptările la un nivel realist, care te scuteşte de o parte din frustrarea adusă de schimbarea obiceiurilor tale de somn.
  3. culcă bebeluşul în patul tău – fii fără grijă, instinctul matern nu e o aplicaţie pe care trebuie să-ţi aminteşti să ţi-o instalezi, e un program implicit care se activează de când rămâi însărcinată şi care preia controlul după ce naşti. El te va împiedica să îţi striveşti copilul în pat, te va trezi la cea mai mică foială de foame a lui şi, simţindu-ţi puiul aproape şi în siguranţă, te va relaxa suficient încât să ai un somn odihnitor. Pe lângă bonusul de somn, dormitul în acelaşi pat cu bebeluşul face minuni şi pentru alăptare.
  4. alăptează – alăptarea te scuteşte de o mulţime de sarcini impuse de hrănirea cu lapte praf: nu trebuie să sterilizezi recipiente, să faci liste de cumpărături, să încălzeşti biberoane. În plus, alăptarea bebeluşului care doarme cu tine îi umple lui burtica de papa bun în vreme ce-i ţine şi gura ocupată. Ai un bebeluş bine hrănit, care n-are motive să urle din toţi rărunchii şi mai ai şi o doză bună şi absolut legală dintr-un drog natural ce induce fericirea în amândoi: oxitocina produsă datorită contactului fizic din timpul alăptării. Condiţiile ideale pentru somn!decizii prin care proaspetele mame castiga mai mult timp pentru somn 2
  5. dormi şi tu când doarme bebeluşul – nu aştepta să se desprindă singur de sân ca să poţi dormi şi tu pe spate, există şi modelul de bebeluş care pare să se fi născut cu credinţa de nestrămutat că-i un fel de pierce pentru sfârc, nu un pui de om. Dacă ai nimerit modelul asta, culcă-te cu spatele sprijinit de o pătură rulată. Nu te gândi la scutecul plin uitat pe masa din bucătărie, la muntele de hăinuţe pe care ţi-ai promis solemn că le calci ori la lumânările pe care n-ai avut timp să le cumperi pentru cina împreună cu soţul. Nu-i eşti nimănui de folos nedormită, uitucă şi cu porniri criminale, dormi!
  6. implică tatăl – maternitatea nu vine doar cu hormonii fericirii, ci aduce la pachet şi un instinct incredibil de puternic, care te face să-ţi protejezi puiul. E minunat că îţi descoperi puteri de leoaică, dar tatăl nu-i un pericol! Cere-i ajutorul cu treburile casnice, chiar dacă nu le face la fel de bine ca tine. Cere-i ajutorul cu bebeluşul – în afară de alăptat, poate face şi el tot ce faci tu. (Sfat: muşcă-ţi limba când nu asortează body-ul cu şosetele ori când scoate copilul din casă cu pălăria pe un ochi). Trimite-l cu puiul la o plimbare scurtă şi fură 10 – 15 minute de somn. Nu-ţi face griji, stângăciile lui de la început vor fi netezite de dragostea care o să-l lege de copilul vostru! Bărbaţii sunt şi ei răpuşi de hormonii dragostei.
  7. implică familia – dacă ai aplicat deja măcar o parte din tactica de mai sus, vei fi suficient de odihnită încât să urzeşti inteligent planul. Vei avea nevoie de premeditarea sarcinilor pentru mamă, soacră şi restul clanului. Dar şi de mult tact în sugerarea sarcinilor în aşa fel încât fiecare să fie convins că propunerea ta este ideea lui. Dacă te simţi mulţumită de interacţiunea celorlalţi cu bebeluşul, lasă-l pe mâna lor cât dormi un scurt somn, Dacă nu, pune-te cu puiul în pat şi lasă-le liberă scena pentru afirmarea în competiţia casnică.

Nu i-ai crezut pe binevoitorii care mai că te-ar fi legat de pat, în timpul sarcinii, de parcă ai fi putut să dormi şi pentru ei. Şi cel mai probabil nu crezi nici acum, când citeşti că poţi face mici alegeri care să-ţi câştige mai mult timp pentru somn. E prea mult să-ţi cer sî mă crezi pe cuvânt că te vei obişnui atât de mult cu dormitul fragmentat, că-n primele nopţi în care copilul tău va dormi cu doar 2 – 3 întreruperi, te vei trezi singură, de parcă ar fi cel mai firesc lucru din lume. Aşa că nu mai zic nimic, te-aştept doar peste o vreme să-mi scrii cum e să dormi o noapte întreagă!